Kompresijska oblačila niso zgolj modna muha

Kompresijska oblačila

Zgodovina kompresijskih oblačil namenjenih športnim aktivnostim sega v konec 80-ih let prejšnjega stoletja. Raziskave na bolnikih, ki so uporabljali kompresijske nogavice predvsem za zdravljenje venskega popuščanja spodnjih okončin so poleg ugodnih učinkov na venski sistem, pokazale tudi druge pozitivne fiziološke učinke. Kmalu za tem so se pojavile prve raziskave o učinkih kompresijskih nogavic na zmogljivost športnikov med aktivnostmi. Raziskovalci so se nato v naslednjih letih osredotočili predvsem na preiskovanje pozitivnih učinkov kompresijskih oblačil med aktivnostjo in na regeneracijo po zaključeni aktivnosti. Kompresijska oblačila naj bi s povišanim tlakom zmanjševala možnost povadbenega otekanja tkiv in z izboljšano cirkulacijo krvi omogočala hitrejše odstranjevanje metabolitov iz mišičnih celic. Mehanizem delovanja kompresijskih oblačil je sicer mnogo bolj kompleksen in pravzaprav do danes še ne povsem pojasnjen.

Danes so tako materiali kot tehnika pri izdelavi kompresijskih oblačil močno napredovali. Umetni materiali različnih elastičnih lastnosti omogočajo izdelavo oblačil s točno določeno stopnjo kompresije na točno določenih delih telesa. Seveda je izbira pravilne velikosti oblačila prvi pogoj, da je kompresija na telo oz. dele telesa ustrezna. Pretesna oblačila lahko povzročijo več škode kot koristi, preohlapna pa nimajo učinka. Pred nakupom se je zato glede velikosti smiselno posvetovati z ustrezno usposobljenim prodajalcem.

Uporaba kompresijskih oblačil je torej smotrna med vadbo oz. aktivnostjo predvsem pa  kasneje v času regeneracije. Zadnje raziskave so pokazale, da so kompresijska oblačila najbolj učinkovita pri regeneraciji po vadbi z utežmi oz. »resistance« treningu. Takšni treningi namreč, v primerjavi z npr. tekom, kolesarjenjem, povzročijo največ mikropoškodb mišičnih vlaken (EIMD – exercise induced muscle damage), kjer je regeneracija zelo pomembna. Pozitivni učinki kompresije so bili najbolj izraziti po več kot 24h po zadnji vadbi. Moč in eksplozivnost 24 ur in več po zadnji vadbi sta bili boljši pri športnikih, ki so po zadnji vadbi 12-24h uporabljali oz. nosili kompresijska oblačila. Prav tako je bil občutek zakasnele mišične bolečine oz. takoimenovanega »muskelfibra« subjektivno manjši pri uporabi kompresijskih oblačil. Pri športnikih, ki so izvajali vzdržljivostno vadbo (tek, kolesarjenje…) pa je bil vpliv kompresijskih oblačil na regeneracijo le minimalen.

Vpliv kompresijskih oblačil na izboljšanje sposobnosti med samo vadbo je glede na raziskave sicer minimalen, vendar imajo kompresijska oblačila med vadbo druge pozitivne fizikalne in fiziološke učinke. Boljša je propriocepcija (boljše zavedanje položaja sklepov), koordinacija, nekoliko boljša je prekrvljenost tkiv in privzem kisika v celice, koža pod kompresijskim oblačilom je toplejša kar vodi v boljše subjektivno počutje med aktivnostjo v hladnejših pogojih.

Kompresijska oblačila torej niso zgolj modna muha sodobnega športa ampak imajo dokazane učinke in s tem svoje mesto tako med športnimi aktivnostmi, predvsem pa kot pomoč pri regeneraciji po aktivnostih.

Uroš Tominc, dr.med., specialist travmatolog

Literatura:

  1. Barwood, Martin J., Jo Corbett, John Feeney, Paul Hannaford, Dan Henderson, Ian Jones, and Jade Kirke. “Compression Garments: No Enhancement of High-Intensity Exercise in Hot Radiant Conditions.” International Journal of Sports Physiology and Performance 8, no. 5 (September 2013): 527–35.
  2. Born, Dennis-Peter, Billy Sperlich, and Hans-Christer Holmberg. “Bringing Light into the Dark: Effects of Compression Clothing on Performance and Recovery.” International Journal of Sports Physiology and Performance 8, no. 1 (January 2013): 4–18.
  3. Brophy-Williams, Ned, Matthew William Driller, Cecilia Mary Shing, James William Fell, Shona Leigh Halson, and Shona Louise Halson. “Confounding Compression: The Effects of Posture, Sizing and Garment Type on Measured Interface Pressure in Sports Compression Clothing.” Journal of Sports Sciences 33, no. 13 (2015): 1403–10. https://doi.org/10.1080/02640414.2014.990489.
  4. Brown, Freddy, Conor Gissane, Glyn Howatson, Ken van Someren, Charles Pedlar, and Jessica Hill. “Compression Garments and Recovery from Exercise: A Meta-Analysis.” Sports Medicine (Auckland, N.Z.) 47, no. 11 (November 2017): 2245–67.
  5. Chan, Val, Rob Duffield, and Mark Watsford. “The Effects of Compression Garments on Performance of Prolonged Manual-Labour Exercise and Recovery.” Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism = Physiologie Appliquee, Nutrition Et Metabolisme 41, no. 2 (February 2016): 125–32.
  6. Chaudhari, Ajit M. W., Steven T. Jamison, Michael P. McNally, Xueliang Pan, and Laura C. Schmitt. “Hip Adductor Activations during Run-to-Cut Manoeuvres in Compression Shorts: Implications for Return to Sport after Groin Injury.” Journal of Sports Sciences 32, no. 14 (2014): 1333–40.
  7. Dascombe, Ben, Paul Laursen, Kazunori Nosaka, and Ted Polglaze. “No Effect of Upper Body Compression Garments in Elite Flat-Water Kayakers.” European Journal of Sport Science 13, no. 4 (2013): 341–49. https://doi.org/10.1080/17461391.2011.606842.
  8. Driller, Matthew W., and Shona L. Halson. “The Effects of Wearing Lower Body Compression Garments during a Cycling Performance Test.” International Journal of Sports Physiology and Performance 8, no. 3 (May 2013): 300–306.
  9. Engel, Florian Azad, Hans-Christer Holmberg, and Billy Sperlich. “Is There Evidence That Runners Can Benefit from Wearing Compression Clothing?” Sports Medicine (Auckland, N.Z.) 46, no. 12 (December 2016): 1939–52.
  10. Goto, Kazushige, and Takuma Morishima. “Compression Garment Promotes Muscular Strength Recovery after Resistance Exercise.” Medicine and Science in Sports and Exercise 46, no. 12 (December 2014): 2265–70.
  11. Hill, Jessica, Glyn Howatson, Ken van Someren, Jonathan Leeder, and Charles Pedlar. “Compression Garments and Recovery from Exercise-Induced Muscle Damage: A Meta-Analysis.” British Journal of Sports Medicine 48, no. 18 (September 2014): 1340–46.
  12. Hooper, David R., Lexie L. Dulkis, Paul J. Secola, Gabriel Holtzum, Sean P. Harper, Ryan J. Kalkowski, Brett A. Comstock, et al. “Roles of an Upper-Body Compression Garment on Athletic Performances.” Journal of Strength and Conditioning Research 29, no. 9 (September 2015): 2655–60.
  13. Jakeman, John R., Chris Byrne, and Roger G. Eston. “Lower Limb Compression Garment Improves Recovery from Exercise-Induced Muscle Damage in Young, Active Females.” European Journal of Applied Physiology 109, no. 6 (August 2010): 1137–44.
  14. Kraemer, William J., Shawn D. Flanagan, Brett A. Comstock, Maren S. Fragala, Jacob E. Earp, Courtenay Dunn-Lewis, Jen-Yu Ho, et al. “Effects of a Whole Body Compression Garment on Markers of Recovery after a Heavy Resistance Workout in Men and Women.” Journal of Strength and Conditioning Research 24, no. 3 (March 2010): 804–14.
  15. MacRae, Braid A., James D. Cotter, and Raechel M. Laing. “Compression Garments and Exercise: Garment Considerations, Physiology and Performance.” Sports Medicine (Auckland, N.Z.) 41, no. 10 (October 1, 2011): 815–43.
  16. Marqués-Jiménez, Diego, Julio Calleja-González, Iñaki Arratibel, Anne Delextrat, and Nicolás Terrados. “Are Compression Garments Effective for the Recovery of Exercise-Induced Muscle Damage? A Systematic Review with Meta-Analysis.” Physiology & Behavior 153 (January 1, 2016): 133–48.
  17. Powers, Jennifer Gloeckner, and Tania J. Phillips. “Sporty Compression Socks: To Wear or Not to Wear?” Archives of Dermatology 148, no. 5 (May 2012): 656–57.
  18. Priego Quesada, J. I., A. G. Lucas-Cuevas, M. Gil-Calvo, J. V. Giménez, I. Aparicio, R. M. Cibrián Ortiz de Anda, R. Salvador Palmer, S. Llana-Belloch, and P. Pérez-Soriano. “Effects of Graduated Compression Stockings on Skin Temperature after Running.” Journal of Thermal Biology 52 (August 2015): 130–36.
  19. Pruscino, Cathryn L., Shona Halson, and Mark Hargreaves. “Effects of Compression Garments on Recovery Following Intermittent Exercise.” European Journal of Applied Physiology 113, no. 6 (June 2013): 1585–96.
  20. Sperlich, Billy, Dennis-Peter Born, Kimmo Kaskinoro, Kari K. Kalliokoski, and Marko S. Laaksonen. “Squeezing the Muscle: Compression Clothing and Muscle Metabolism during Recovery from High Intensity Exercise.” PloS One 8, no. 4 (2013): e60923.
  21. Sperlich, Billy, Matthias Haegele, Silvia Achtzehn, John Linville, Hans-Christer Holmberg, and Joachim Mester. “Different Types of Compression Clothing Do Not Increase Sub-Maximal  and Maximal Endurance Performance in Well-Trained Athletes.” Journal of Sports Sciences 28, no. 6 (April 2010): 609–14.
  22. Tsuruike, Masaaki, and Todd S. Ellenbecker. “Effects of a Compression Garment on Shoulder External Rotation Force Outputs during Isotonic Contractions.” Journal of Strength and Conditioning Research 27, no. 2 (February 2013): 519–25.
  23. Venckūnas, Tomas, Eugenijus Trinkūnas, Sigitas Kamandulis, Jonas Poderys, Albinas Grūnovas, and Marius Brazaitis. “Effect of Lower Body Compression Garments on Hemodynamics in Response to Running Session.” TheScientificWorldJournal 2014 (2014): 353040.
#ti_SI_VIRUS

Dodaj odgovor

%d bloggers like this: